- Vi har lenge snakket om å åpne en sånn restaurant. Rot- Vin & Brød er et sted vi føler Trondheim mangler, sier Magnus Skjåk- Bræk.

Han er daglig leder og én av fire drivere av den nye restauranten i Ferjemannsveien. De tre andre eierne er også folkene bak Graffi, men Rot- Vin & Brød skiller seg riktignok fra de andre når det kommer til konsept. Dørene ble åpnet for omtrent tre uker siden.

Magnus Skjåk-Bræk er daglig leder og én av fire eiere bak den nye restauranten i Ferjemannsveien. Foto: Ina Sand Solli

En mellomting

Rot- Vin & Brød sikter seg nemlig inn i mellomsjiktet til restauranter og utesteder.

- Dette skal være et sted hvor man kan sitte utover kvelden med et glass vin. Samtidig som man også kan få bestille seg middag her, eller man kan komme hit etter å ha spist middag et annet sted. Vi er en bar, og ikke en nattklubb med dansegulv og musikk som overdøver samtalen, sier Skjåk-Bræk.

Rot - Vin & Brød har tatt med seg en ny stil inn i restauranten. Foto: Ina Sand Solli

Røtter i overført betydning

- Hva betyr Rot?

- Rot handler om opprinnelsen, så vi spiller på røtter i overført betydning. Vi er opptatt av opprinnelsen av matvarene, og prøver derfor å ta inn så mye lokalt som mulig.

Over lydanlegget skal det spilles alt innenfor soul, funk og disko.

- Det blir ikke mange nye hits å høre her, sier Skjåk-Bræk med et smil.

Han legger til at på kveldstid er det vinylplater som gjelder, der én av eierne også stiller som DJ.

- Vi synes vinylplater passer godt inn med musikkprofilen vi har lagt oss på. Musikken vi spiller kommer jo fra den tiden da det var det eneste formatet som fantes.

Også interiøret har fått en overhaling, og stilen er dratt tilbake til omtrent samme tidsepoke.

- Vi har en ganske maksimalistisk stil, og vi kan koble rot-greia også til interiøret, forklarer han og legger til at de har kjørt Midt-Norge rundt på jakt etter bruktmøbler for å få den varierte stilen.

Kveldsmusikken i lokalet spilles fra vinylplater. Foto: Ina Sand Solli

Menyer og geografisk undervisning

Seniorforsker ved Sifo Annechen Bugge sier til Trd.by at forbrukerne i økende grad er opptatt av nettopp opprinnelsen til maten de skal spise. Sifo er et forskningsinstitutt som skal bidra til å belyse og forstå forbrukets og forbrukernes rolle i samfunnet.

- Er det en trend at restauranter er opptatt av «røttene» til maten?

- Forbrukerne vil vite produktbiografien til det de putter i munnen, sier hun og legger til at dette lenge har vært en trend i matbransjen og at dette også gjelder unge forbrukere.

Seniorforsker ved Sifo Annechen Bugge sier til Trd.by at forbrukerne i økende grad er opptatt av nettopp opprinnelsen til maten de skal spise. Foto: Privat

- Dette er også noe vi kommer til å se mer av, sier matforskeren som har laget rapporten Mat, måltid og moral.

Det kan være flere grunner til at forbrukerne vil vite opprinnelsen til det de spiser, men for eksempel er det av hensyn til dyrevelferd, helse, bevaring av mattradisjoner eller miljø. Eller alle på en gang.

- På mange spisesteder er det nesten som en geografiundervisning å lese menyen, og det vektlegges i stor grad hvor ting kommer fra.

Hold deg oppdatert! Følg trd.by på Facebook