Nesten daglig avdekker politiet ulovlige elsparkesykler i Trondheim (+). Nylig fersket politiet en person på elsparkesykkel som kunne kjøre i hele 64 kilometer i timen.

Det vakte også stor oppsikt da en elsparkesylist ble tatt i 70-80 kilometer i timen på E6 i Moholtlia (+) i fjor.

Samtidig reklameres det for ulovlige elsparkesykler midt i Trondheim sentrum.

I Midtbyen har E-Wheels sin fysiske butikk, og i den offentlige Facebook-gruppa «På sykkel i Trondheim» er en reklame i butikkvinduet deres blitt gjenstand til diskusjon.

Trd.by har fått tillatelse til å dele bildet. Foto: Skjermdump fra Facebook

Ingen unntak

Avbildet er en elsparkesykkel, en skikkelig råtass til nesten 35 000 kroner. Den er merket ulovlig. Og spørsmålet som stilles, er:

«Er det lovlig å bruke dem i Norge noe sted?»

Svaret på det sitter Forbrukerrådet med.

– Nei, disse sparkesyklene er ikke lov å bruke noe sted. De er i praksis å regne som uregistrerte mopeder eller lignende, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet Foto: Forbrukerrådet

– Et unntak kan tenkes dersom det var egne baner, på samme måte som annen motorsport, men slike baner finnes ikke for elsparksykler, sier han.

– Ingen kommentar

Politiet oppfordrer forhandlere til å slutte å selge elsparkesykler som går raskere enn tillatt hastighet (+). Også en stor elektronikkforhandler som Power, selger ulovlige elsparkesykler i nettbutikkene sine.

Oppdatert 02.06.22 kl. 10.57: Opprinnelig var også Elkjøp nevnt som en forhandlerne som solgte ulovlige elsparkesykler. Det var snakk om én sparkesykkel som ble oppgitt å gå i for høy hastighet. Ifølge kommunikasjonsrådgiver i Elkjøp, Stina Winther, skyldes dette en feil på den norske siden og blir rettet opp i.

Trd.by slo på tråden til butikksjef for E-Wheels i Trondheim, Ronny Reyes, og la frem politiets oppfordring.

– Hva svarer du til det?

– Det har jeg faktisk ingen kommentar til, sier Reyes og henviser alle spørsmål til driftssjef Fredrik Leithe i E-Wheels Norge.

Leithe henviser igjen videre til presseansvarlig Yvonne Larsen, som svarer på e-post:

– Vi har ingen kommentar til denne saken.

Vil forby salg

Men E-Wheels og andre elsparkesykkel-forhandlere gjør ikke noe galt.

– Slik regelverket er i dag så er det fortsatt lov å selge elsparkesykler som er i strid med lovverket. Det betyr at syklene er lov å kjøp og å eie, men ikke lov å bruke, sier Iversen, som påpeker at syklene må være tydelig merket at er ulovlig å bruke.

Politiet tok en sparkesykkel som kunne kjøre hele 64 kilometer i timen, det vil si 44 kilometer i timen mer enn lovlig hastighet. Foto: Politiet / Adresseavisen

Forbrukerrådet har tidligere etterlyst regler som forbyr salg av ulovlige elsparksykler og ulovlige elsykler, sier Iversen.

– Det fremstår som paradoksalt, og det finnes ingen klare paralleller til markedet for små elektriske kjøretøy, der bruken er ulovlig og fremkomstmiddelet heller ikke kan gjøres lovlig ved innsats, sier han.