Tilsynet har bestemt et overtredelsesgebyr på 200 000 kroner mot Sophie Elise AS og 300 000 kroner mot Strawberry Publishing AS, opplyser de til VG.

Influencer Sophie Elise Isachsen eier selskapet Sophie Elise AS alene.

Skjult reklame

Årsaken til gebyrene er brudd på forbudet mot skjult reklame og for utsendelse av markedsføring på e-post uten gyldig samtykke, skriver avisen.

Isachsen og forlaget bestred «hovedpunktet» om skjult reklame, mens de erkjente markedsføring på e-post uten gyldig samtykke fra forbrukere, skriver VG.

I mars 2020 lanserte Isachsen en ny Instagram-konto kalt «litt.sophie», hvor hun sa at hun ville dele innlegg om blant annet bøker hun leser og personlige tekster.

Senere lanserte Isachsen og Strawberry Publishing en bokklubb med navn «litt Sophie». Da ble Instagram-kontoen «litt.sophie» omgjort til en offisiell konto for bokklubben.

– Forbrukere er blitt forledet

På samme tid fikk også over 4000 personer tilsendt et nyhetsbrev som inneholdt reklame for den nye bokklubben.

– I stedet for å tydeliggjøre kontoens kommersielle formål, har forbrukerne blitt forledet til å tro at kontoen var noe personlig for Sophie Elise, sa direktør Trond Rønningen i Forbrukertilsynet i desember.

Nå er både hun og forlaget altså tilkjent et gebyr på til sammen en halv million kroner.