- Det begynner å bli ei stund sia. Kanskje det var i midten av 2016 jeg begynte å tenke tanken. Jeg hadde et ønske om å gjøre noe helt annet, forteller Alexander Haugen om det som var begynnelsen på klokkemerket Alexander Venacci.

Etter ni år med tall, grafer og alt finansverdenen inneholder ønsket trondhjemmeren å utforske egen kreativitet.

- Jeg ønsket å starte et prosjekt for å se hvor det bar, sier Alexander til Trd.by.

I motsatt ende?

Det var Finansavisen som først omtalte Alexander Venacci, og merkets to eiere. Nemlig Alexander og hans bror Christoffer Haugen, som eier 20 prosent og har en jobb ved siden av. Alexander som eier resten satser også 100 prosent på gründerkarrieren.

Etter å ha studert økonomi i tre år på BI, ervervet seg en mastergrad i finans fra NTNU og fire år som aksjemegler har Alexander det som trengs av kunnskap for å starte eget selskap. Hans bror jobber med performance marketing, og tar seg naturligvis av markedsføringen.

- En gründerhistorie begynner som regel med kreativiteten, for så å lære seg med regnskap og reklame. Dere begynner i motsatt ende?

- Vi har alltid vært veldig interessert i klokker, forteller Alexander og legger til at det var naturlig å begynne der, selv om det var flere tilfeldigheter som førte til at de endte opp med å designe vårt eget klokkemerke.

Selv er han likevel ikke typen til å bruke titusener på ei klokke, og ønsker derfor å tilby klokker med høy kvalitet til en mer overkommelig pris.

- Jeg begynte med å lese meg opp på markedet og fant en inngang på designutrykk, pris og kvalitet som jeg synes virket som en interessant mulighet. I og med at jeg ikke kan tegne tok jeg kontakt med en meget dyktig 3D-designer. Han visualiserte mine tanker om design i form av å utvikle en 3D-modell av klokken, forklarer han.

Øye for detaljer

Deretter ble 3D-modellen levert til produsenten i Sveits, og prosjektet tikket i gang. Deretter begynte arbeidet med de tekniske tegningene. En prosess med detaljer og millimetermål. En prosess som passer Alexander godt. Han er ikke klokkefanatikeren med ei gigantisk samling, hans fascinasjon går mer på det estetiske og det tekniske ved et mekanisk urverk.

- Jeg er opptatt av detaljer og fascinert av alle de små delene en klokke og et mekanisk urverk består av, som gjør at det går av seg selv uten hjelp fra et batteri.

Alexander Venacci designer alle delene på klokken selv, også urkassen, kronen, urskiven og viserne. Det eneste de ikke designer er urverket.

- Hvordan kom dere fram til merkenavnet?

- Det første navnet er jo mitt navn, og Venacci er noe jeg fant på. Også synes jeg det klinger godt med Alexander. Det var en prosess det også, og man blir vel egentlig aldri helt fornøyd.

Han legger til at logoen, som man kan se på tallet 12 på urskiven, består av forbokstavene på merkenavnet, A over V.

- Det er en tanke bak den også.

Bransje i endring

Ifølge Finansavisen selges det rundt 1 milliard klokker i året verden over, og Haugen-brødrene står klare til å kreve sin plass i markedet. Et marked som er i endring, ifølge Alexander.

- Det er mye konkurranse på klokkemarkedet, men endringen i markedet gjør at man kan ha lav kostnadsbase, siden man ikke lenger trenger like mange mellomledd for å selge klokkene som tidligere.

Planen er å få en nettbutikk opp å gå, men foreløpig ligger klokkene ute på crowdfundingplattformen Kickstarter. Der kan en forhåndsbestille klokkene, mot rabatterte priser, helt til det nødvendige beløpsmålet er nådd. Og slik skal klokkene finansieres i første omgang, i tillegg til brødrenes personlige investeringer.

Det kan derfor bli opptil fem måneders ventetid før de første klokkene leveres.

Sikter ikke mot stjernene

Selv om verdensmarkedet ikke er mer enn et tastetrykk unna når en gir seg i kast med nettbutikk, har ikke Alexander Venacci så veldig hårete mål for klokkemerket.

- Det er klart at hele verden er et naturlig marked for oss, vi markedsfører oss internasjonalt og det er der vi har fått inn flest ordre fra. Vår ambisjon er utvikle en liten bedrift hvor vi kan håndtere det meste av driften selv, og selger vi 3 000- 4 000 klokker i året er vi fornøyde og tjener godt.

Men inntil videre nyter Alexander å ha gått fra ansatt til egen sjef.

- Det var et av ønskene som gjorde at jeg sluttet i jobben. Det fungerte godt å være sjef over egen hverdag da jeg var student. Det blir jo selvsagt mer jobb, men det blir samtidig en mye mer fleksibel hverdag.