Honey the Iggy har nemlig 2,9 millioner følgere mot Girl in red s 2,6 millioner. Men de ligger likevel langt bak den som TikTok trekker frem i sin 2022-oppsummering av de største norske skaperne:

Det er Guro Belly , som gjennom å dele matinnhold har fått 7,4 millioner følgere og er en av de norske kontoene som vokste aller raskest i året som snart har gått. Et lite stykke etter ligger en trio med artister: Alan Walker med 6,6 millioner følgere, Marcus & Martinius med 4,7 millioner og Aurora med 4,6 millioner.

Benjamin Bakke gir 4,1 millioner følgere et innblikk i hva det vil si å være en norsk fisker, mens like mange følger Julie Evlorentsen og kona Camilla på veien til å få et barn – noe som later til å skulle skje i uke 12.

Suksess i TikTok-sammenheng kan også måles i om en video tar av og går viralt, som for eksempel David Rolandsen Berg opplevde da han la ut en humoristisk hengemyrvideo som til nå har 151 millioner visninger. En rørende kjærlighetserklæring til den avdøde kona førte til 88 millioner visninger for bestefaren Beppa , mens Guro Bellys agurkchallenge er oppe i 79 millioner visninger.

– Det er kult at mange av TikToks norske skapere har blitt så store og nådd så mange, også utenfor sitt eget miljø og samfunn, sier Parisa Khosravi, kommunikasjonssjef for TikTok Norden. Foto: Handout

Julie Evlorentzen og Beppa, som har 1,1 millioner følgere, topper TikToks liste over de store norske gjennombruddene i 2022.

Populære hashtager på TikTok er #lærpåtiktok, lansert i fjor og som nå har 75 millioner visninger. Også #Oppskrifter og #UtPåTur er populære blant nordmenn.

– Det har virkelig vært et år med inspirerende innhold fra våre norske skapere. Jeg er imponert over alle de sprø, kreative, morsomme, spennende, seriøse og viktige videoene som har blitt laget og delt i 2022: Hvordan skaperne bruker plattformen bredt, og setter alt fra tunge, viktige temaer, til humor, musikk og alt imellom på dagsordenen, sier Parisa Khosravi, kommunikasjonssjef for TikTok Norden:

– Det er kult at mange av TikToks norske skapere har blitt så store og nådd så mange, også utenfor sitt eget miljø og samfunn, legger hun til.

TikToks brukervekst fortsetter i Norge, og har ifølge plattformens pressemelding «en tydelig posisjon» som en av fem sosiale medier blant nordmenn, uavhengig av alder med 1,2 millioner registrerte brukere over 18 år. Medietilsynet har tidligere rapportert at rundt 73 prosent av barn og unge i alderen 9–18 bruker appen.