- Si meg, hvor ofte kunne du tenkt deg å ringe hver gang du skulle ha en billett? spør Chanette Jessen (24) i et leserinnlegg publisert på Trd.by.

Er det noe som engasjerer deg ekstra mye? Skriv til oss! Send debattinnlegg til trd.by@adresseavisen.no

- Trenger ei oppdatering

Hun skriver videre at hun skulle ønske det kom ei digital oppdatering på ledsagerkortet hun er en flittig bruker av.

Ledsagerordningen er et tilbud som gir et ledsagerbevis slik at en ledsager blir med rullestolbrukeren på arrangement gratis, mens brukeren selv betaler vanlig pris.

Problemet er ifølge Chanette at hver gang hun skal bestille billett til kulturelle arrangementer må hun ta valget mellom å sitte i telefonkø eller å møte opp personlig, og dette irriterer henne grenseløst.

- Jeg har ikke sett noe nytt og moderne system for ledsagerordningen siden jeg fikk kortet som barn for over 10 år siden. Det er på tide å digitalisere ledsagerkortet mer, slik at jeg kan bruke det på nett også.

Leserinnlegget hennes ble flittig diskutert.

FLERE LESERINNLEGG: - Når jeg prøver så hardt jeg kan, men det bare ikke er bra nok

- Ordningen respekteres ikke

Etter at Ticketmaster har kjøpt opp Billettservice har selskapet billettutsalget for de største kulturarrangementene i byen, men de er langt fra den eneste billettaktøren i byen.

Bård Bratlie Hansen er salgsansvarlig for Ticketmaster, og er blant annet ansvarlig for avtalene selskapet inngår med arrangører.

- Ticketmaster er et mellomledd mellom kjøper og arrangør, og vi følger de prosedyrene for billettsalg som arrangøren legger og hvordan de vil at salget skal gjennomføres, sier han til Trd.by.

Hansen forklarer at noen arrangører tillater salg av alle slags rabatter over nett, men at det kan by på problemer.

- Legges det ut gratis ledsagerbilletter er det alltid noen som vil prøve seg på å få de billettene, selv om de ikke har krav på dem.

Han sier at det samme gjelder plass til rullestolbrukere.

- Erfaringsmessig er dette noe som ikke respekteres. La oss si at en konsert er utsolgt. Så kan hvem som helst som er ute etter billetter kjøpe disse plassene. De tenker jo ikke over at når de kommer fram finner de en rullestolrampe og et sete til en ledsager. I bunn og grunn er dette ofte et spørsmål om sikkerhet.

Mer debatt: - Når jeg prøver så hardt jeg kan, men det bare ikke er bra nok

- Ikke for å være vanskelig

Hansen forklarer at det rent teknisk sett er ingenting i veien for å gjennomføre salg av billetter til ledsagerordningen over internett, men at disse plassene kan være blokkert på nettsalget slik at ingen skal få lure seg til disse plassene.

- Vi har det ikke sånn for å gjøre det vanskelig. Det er rett og slett bare fordi noen vet at dette kan være gode plasser, og de ikke respekterer det. Men man må ikke møte opp personlig for å kjøpe billetter om man er rullestolbruker, man kan ringe callsenteret vårt.

Trøndelag teater, Olavsfestdagene og Avant Garden er blant de som bruker Ticketmaster og er med i ledsagerordningen. Pressekontakt for sistnevnte, Anne-Kari Risom Olsen belyser samme problematikk rundt gratisbilletten.

- Hvis vi skal ha mulighet til å reservere en handicap-plass må vi gjøre det over telefon, eller kan hvem som helst benytte seg av gratisbillettten over internett, sier hun til Trd.by.

Teaterhuset Avant Garden er også i en spesiell situasjon, fordi lokalene de har i dag ikke oppfyller krav til universell utforming. Og skal de ta inn en vanlig, manuell rullestol må de gjøre noen tilpasninger på forhånd.

- Derfor er det per nå en fordel at alle med spesielle behov uansett tar kontakt med oss på forhånd, slik at vi kan forberede oss og tilrettelegge best mulig. Denne mangelen på tilgjengelighet er selvsagt ikke noe vi er stolte av! Dette er en viktig del av bakgrunnen for arbeidet med å flytte driften til større og bedre egnede lokaler på Rosendal.

Hun synes det høres ut som en kjempegod idé med digitaliserte ledsagerbevis.

- Kanskje kunne man i utviklingen av dette ha samarbeidet med noen av de store billettselskapene om gode løsninger for billettkjøp på nett?

Opptatt av debatt?: - Det lukter muggent i norsk idrett, og det har det gjort en stund

Regiondirektør i Norges Handikapforbund Trøndelag, Kirsti Stenersen forteller at dette er et problem de har fått flere tilbakemeldinger på. Foto: Privat

Avtalt møte med arrangører

Regiondirektør i Norges Handikapforbund Trøndelag, Kirsti Stenersen, forteller at dette er et problem de har fått flere tilbakemeldinger om.

- Det er helt unødvendig at ledsagerbeviset må vises fram før de kan få bestilt seg billetter. Med andre rabatt-ordninger som student- eller honnørbillett må de ikke vise fram beviset før de står i døra på selve arrangementet, sier Stenersen til Trd.by.

- Hvorfor tror du det er tungvint akkurat for dem med ledsagerbevis?

- Det er vel dessverre få som tenker over tilpasning til de med fysiske handikap. Vi skal derfor i møte i januar med diverse arrangører bak kulturelle arrangement om hvordan det kan tilrettegges bedre. Der er billettbestilling en del av prosessen.

Hun legger til at hun synes dette bør ordnes så raskt som mulig, og hun synes det er rart at dette ikke er dette på plass i 2017.

- Det er jo nettopp denne gruppa som ikke har så enkelt for å komme seg ut, og så skal det være dobbelt så vanskelig for dem å bestille billetter. Det har alltid forundret meg at det skal gjøres sånn. De må jo ha med seg ledsager, det vil jo si at de også må ha med seg ledsageren for å kjøpe begge billettene.

HAR DU EN MENING?: Trd.by søker unge, engasjerte stemmer!

Hold deg oppdatert! Følg trd.by på Facebook