- Har vi med oss penner?

Responsen er varierende. De elleve gutta går videregående på første og andre året, og ivrer mest etter å kaste seg over de kraftige datamaskinene til 20 000 kroner stykket lenger bak i rommet. Men først skal styrker og svakheter hos spillerne kartlegges.

- Noen er gode med ulike våpen, andre kan slite med at de er for ivrige spillere. Vi prøver å kartlegge hva som er deres rolle i spillet. Er de lagspillere som støtter hverandre, eller er de typen som kan kjefte og klage på medspillerne. Mot slutten av løpet skal vi se etter forbedringer, forklarer Alexander Hole, lærer og miljø- og kulturkoordinator ved Tiller videregående skole.

- Gjør skolen mer trivelig

- Jeg har spilt helt siden jeg var liten, nesten så lenge jeg kan huske. Favorittspillet mitt er League of Legends, det er det spiller mest, sier Rasmus Henninen (17).

Mange av kompisene til Henninen spiller også nettopp dette spillet, et strategisk gruppekampspill som vanligvis utspiller seg mellom to lag på fem personer. League of Legends er i dag et av verdens mest populære spill, og Riot Games anslår at de har 100 millioner aktive spillere på månedlig basis.

Rasmus Henninen (17) sier at han godt kunne tenkt seg å leve ut proff-drømmen, men at det lille e-sportmiljøet som er i Norge kan gjøre det ekstra vanskelig.

- Mange tenker at dataspill er usosialt?

- Jeg spiller det som oftest sammen med noen, og det er faktisk en veldig fin måte å holde kontakt med venner som bor i andre deler av Norge på. Det er enklere å spille sammen enn å reise på besøk til hverandre hele tiden, fastslår Henninen.

- Jeg synes skolen og andre fag blir mer trivelig når du i tillegg har et fag du virkelig interesserer deg for.

Balanse mellom teori og praksis

- De fleste her er klar over at det kreves mye av en profesjonell e-sportsutøver, og det er det noen her som har et mål om å bli. De har skjønt at dette er toppidrett, og da er det viktig med teori også, sier lærer Alexander Hole.

I e-sport følges læreplaner fra valgfrie programfag for idrettsfag, og er ett 5-timers programfag. Med dette følger blant annet krav til livsstil, vurdering av betydningen av restitusjon og kosthold og skadeforebyggende trening.

Alexander Hole har selv en bred spillbakgrunn, og synes det er fint at dette ene faget også kan skape generell motivasjon i skolehverdagen.

- Kosthold og toppidrett henger sammen, og det gjør også kosthold, søvn og gaming. Vi må ha restitusjon, akkurat som fotballspillere må.

Undervisningen skal også ha et stort fokus på det psykososiale. Mange av elevene er vant til å sitte alene å spille, men Hole opplever at klassemiljøet under spillingen som svært godt.

- Mange tror at gamere er einstøinger, men her ser jeg dem blomstre.

Hold deg oppdatert! Følg trd.by på Facebook

145 millioner utøvere innen 2018

E-sport er betegnelsen på ulike former for konkurranser innen dataspill. Mange profesjonelle gamere driver med spill på heltid, og kan vinne svimlende store summer i konkurranser og turneringer. I Norge er det også stadig flere utøvere som driver med idretten på et meget høyt nivå. Ifølge nettsiden til Tiller videregående forventes det at det skal være 145 millioner e-sportsutøvere i verden innen 2018.

Elevene bruker mye av torsdagens time på spilling, og lærer Alexander Hole vandrer rundt for å komme med veiledning. Her sammen med Kristoffer Garner Bjørnbak (16).

- På E-sportsdagen i Oslo ble det snakket mye om at de eldre ikke skjønner hva som er greia med dette. Men i for eksempel Sør-Korea er e-sportsutøvere mye større enn andre idrettsutøvere. Vi ønsker for eksempel å arrangere LAN og skape et miljø for e-sport i Trondheim også, sier Alexander Hole.

Hole har selv vært en del av miljøet lenge, har deltatt i mange konkurranser og har også vært manager for flere ulike lag. Som manager jobbet han med å innhente sponsorer for å skaffe utstyr, reiser og å bidra til utviklingen av spillerne. Han forstår derfor elevene han underviser godt.

- Jeg har slått i stykker noen tastaturer selv, for å si det sånn. I tillegg likte jeg å spille på natta, og da tok moren min sikringa, ler Hole.

Deltar i turnering

- Jeg har spilt masse Counter-Strike på fritiden det siste året, og drømmen er å bli en profesjonell utøver, forklarer Odin Samdal (16).

Sekstenåringen svarer med minst ett øye på skjermen hele tiden, ivrig klikkende og med blikket flakkende.

Odin Samdal (16) har det å bli profesjonell e-sportutøver som en stor drøm.

- Foreldrene mine har begynt å forstå hva greia er, men de vil passe på at jeg ikke skal være altfor mye på nett da, sier Samdal.

- Hva er det som er så bra med denne linja?

- Vi får mange tips og råd, og skolen er knyttet til et nettverk som kan gjøre det enklere å komme seg inn på proff-arenaen, mener Samdal.

Favorittspillet er Counter-Strike, og Samdal forklarer at årsaken til det er at det i utgangspunktet er et simpelt spill, men at det er morsomt og krever masse «skills» – altså ferdigheter. Dataspillet er et lagbasert skytespill der konseptet er at et lag med spesialstyrker, eller anti-terrorister, spiller mot et lag med terrorister.

- Jeg deltar i en turnering med laget mitt nå, der lag fra Nord-Amerika og Europa deltar. Nå i helgen møter vi det laget som ligger øverst på tabellen i hele turneringen, og vi håper på å kunne slå dem, forteller Samdal.

Kan komme opp i eksamen

Siden e-sport er et programfag, kan flere av elevene ende opp med trekke faget til eksamen. Hvordan dette vil gjennomføres, er enda ikke klart. Det er tre videregående skoler i Norge som tilbyr e-sport som programfag, Gausdal videregående i Østre Gausdal, Garnes videregående i Bergen, og Tiller videregående i Trondheim.

Selv om elevene sitter på hver sin datamaskin, høres spontane utrop og småprat i klasserommet. - Det er en egen måte å være sosiale på, forklarer elevene.

- Mot slutten av september skal de tre skolene komme sammen for å finne ut hvordan vi best kan måle ferdigheter. Om det blir en individuell eller laggjennomføring må vi se på. Elevene er på ulikt nivå, og det vi ønsker er progresjon, sier Alexander Hole.

Ønsker flere jenter

I klassen denne torsdager er det ingen jenter som dukker opp bak skjermene. Hole undersøker, og ser at kun er én jente i media- og kommunikasjonsklassen som også tar e-sportsfaget.

- Dataspill i alle slags former eksisterer blant jenter også, men det er kanskje underkommunisert, sier Hole.

Han håper og ønsker at flere jenter vil søke seg inn på linja.

- Det er selvfølgelig plass til jenter her, og det ønsker vi oss. Det hadde nok hatt en god innvirkning hos gutta her også, ler Hole.

Tips fra vintageplukkere: - Det å finne gode kupp er en skattejakt