Forskerne ba 15 kollegaer om å vurdere ti besvarelser på et spørsmål fra en eksamen som hadde blitt holdt ved Universitetet i Agder (UiA) i 2022. Fem av svarene var skrevet av studenter og fem av tekstroboten ChatGPT, skriver Khrono.
Lånekassen øker støtten til folkehøgskoler
Besvarelsene fra ChatGPT fikk C i karaktersnitt. En av besvarelsene ble bedømt til B+, mens en annen fikk D. Det totale karaktersnittet var nøyaktig det samme som studentbesvarelsene.
40 prosent av ChatGPT-besvarelsene gikk gjennom uten at sensorene avslørte at de var skrevet av en robot.
– Det er dessverre betydelige muligheter for studenter som ønsker å jukse. Dette er noe som bør forskes intensivt på i tiden som kommer, sier førsteamanuensis Peter André Busch ved Institutt for informasjonssystemer ved UiA.
Han har gjennomført studien sammen med kollega og førsteamanuensis Geir Inge Hausvik.
– Det er også verdt å nevne at sensorene som hadde mer undervisningserfaring, hadde flere riktige vurderinger enn de som hadde mindre erfaring, sier Busch.
Unge hekta på skjerm skal lære å logge av
Forskerduoen ved UiA etterlyser nå et nasjonalt lovverk for bruk av kunstig intelligens og samtaleroboter i akademisk sammenheng.
– Et nasjonalt regelverk bør gjelde for både universitet- og høgskolesektoren, og for den videregående utdanningen, sier Hausvik.