Når klesmerkene med jevne mellomrom lanserer nye produkter, forsvinner de gjerne på mindre enn ett sekund. For så å bli solgt videre til en høyere pris.

Espen er én av mange som videreselger slike eksklusive merkeklær. Dette er god business for dem som er «inne i gamet». Ukentlig prøver han å skaffe det nyeste av det nye i merkeklærverden. 25-åringen kjøper også varer gjennom lukkede Facebook-grupper.

Klærne selger han til andre gjennom salgssider på internett og salgsapper. Kundene er gjerne unge kjøpere som vil sikre seg eksklusive plagg.

- Noen ganger har jeg fått forespørsler fra 13-åringer, som ønsker å kjøpe klærne jeg selger, sier Venås.

Espen Venås (25) er en av flere som selger klær på nett. Foto: Anette Kronstad Sørheim

Moteinteresserte unge betaler gjerne tredobbelt av det han i utgangspunktet kjøpte klærne for. Espen har tidligere kjøpt plagg til en verdi av 2 000 kroner, og solgt det videre med en prislapp mellom 5 000 og 8 000 kroner.

- Den høye prisen er selve markedsprisen. Det er ganske sykt, sier Espen.

Han tror at de som velger å kjøpe disse 8 000-kroners klærne er de som henger rundt på sosiale medier. Der blir de inspirert av influencere som blant annet Kanye West og Kim Kardashian. De går med disse klærne.

Julie Martinussen Midthus selger klær som har en markedspris på flere tusen kroner. Foto: Privat

Fikk mange forespørsler etter konfirmasjonstiden

- De fleste som melder interesse, og som kjøper klærne mine, er faktisk unge gutter.

Det sier Julie Martinussen Midthus (20). Hun selger også eksklusive merkeklær her i Trondheim. Disse skaffer hun ved å være raskt ute med å kjøpe fra offisielle nettsider, samt bruktsider. De kalles «re-sell-sider».

Julie Martinussen Midthus (20) sier at det er flest unge gutter som kjøper klær. Foto: Privat

Merker som Supreme, Palace, Bape og Off-White florerer på salgssider som Finn, Tise, Ebay og Grailed, samt i Facebook-grupper og diskusjonsfora på internett. Dette er ettertraktede klær, som det skapes «hype» rundt.

- Etter konfirmasjonstiden fikk jeg mange forespørsler, sier hun.

Julie selger klær til interesserte i hele landet, men mest til trondhjemmere. Hun tror det er fordi kjøperne da har muligheten til å komme og prøve klærne.

Hettegenser fra merket «Anti Social Social Club». Foto: Privat

Mye penger involvert

Hver torsdag klokken tolv slipper enkelte klesmerker begrenset antall klær. Ett av dem er Supreme.

Espen sier at han vet om folk som har installert roboter på datamaskinene sine, som er programmert til å legge plagg i handlekurvene deres. Da er de sikret noen eksklusive plagg, og kan tjene mangfoldige tusen kroner på å selge klærne videre.

Han tror at presset fra sosiale medier, samt selvtilliten enkelte får av å gå med dyre merkeklær, er noe som gjør at unge er villige til å betale 8 000 kroner for en genser. Han har selv på seg et par sko fra Adidas til en markedsverdi på 10 000 kroner.

Adidas-sko til en markedspris på 10 000 kroner, og en Supreme-bag til 1 000. Foto: Anette Kronstad Sørheim

- Folk med interesse for slik mote legger merke til hverandre på gata. Istad så jeg en fyr med som hadde på seg et par med Adidas Yeezys, sier Espen.

Han forklarer at det nesten oppstår en slags forbindelse mellom han og andre moteinteresserte.

Espen forteller at folk som er i utlandet, tilbyr å kjøpe «billige» klær til han for penger, for eksempel 500 kroner.

- En gang overførte jeg 5 000 kroner til en person jeg ikke kjente, for å få han til å kjøpe et plagg til meg, som jeg deretter kunne selge videre, sier han.

Ingen kriminalitet

Men er dette lovlig? Ja, det er det.

- Folk selger hus til en annen pris enn hva man kjøpte det for, sier kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos.

Han sier at man enten kan tape eller tjene penger. Det å selge klær som er dyrere enn innkjøpspris, er fullt lovlig.

- Unntaket er salg av festival- og konsertbilletter. Dette er en felles regel i EU, sier han.

Halsos legger til at man likevel må være varsom når man kjøper klær fra private aktører. Han anbefaler på det sterkeste å handle fra offisielle steder, slik at man unngår å bli lurt.

Espen Venås (25) beholder også noen klær selv. Foto: Anette Kronstad Sørheim

Mer ekstremt

Espen viser frem en app på mobilen som viser hvor mye eksklusive merkeklær er verdt på markedet. Prisene vokser og synker. Han tror at denne kjøpe- og selgetrenden kommer til å fortsette.

- Jeg tror folk synes eksklusivitet er kult, og at det kommer til å bli mer ekstremt, sier han.

Med en egen trading-app på mobilen, kan man sjekke markedsprisen på klær. Foto: Anette Kronstad Sørheim