Torsdag og fredag deltar oppstartsbedriften Ducky på teknologimessen Slush i Helsinki.

- Ducky​ ​er​ ​den​ ​eneste​ ​bedriften​ ​fra​ ​Norge​ som er valgt av Climate-Kic ​til å delta, og​ ​vi ser på ​invitasjon​en ​som​ ​en​ ​viktig​ ​bekreftelse​ ​på​ ​at​ ​det​ ​vi​ ​jobber for​ ​betyr​ ​mye.​ ​Vi​ ​er​ ​et​ ​ungt​ ​selskap​ ​med​ ​et​ ​ønske​ ​om​ ​å​ ​videreutvikle​ ​oss​ ​og​ ​tiltrekke​ ​oss​ ​nye​ ​og uutforskede​ ​muligheter, sier Bogdan​ ​Glogovac​​ ​fra​ ​Ducky​.

Trondheimsbedriften er utvalgt som en av Europas 30 mest lovende grønne oppstartsbedrifter. Ducky ​har​ ​vært​ ​del​ ​av startup-akseleratoren​ ​til​ ​EUs​ ​hovedsatsning​ ​på​ ​klimainnovasjon, Climate-KIC,​ ​siden​ ​2016​ ​og​ ​har​ ​utviklet​ ​en​ ​interaktiv​ ​plattform​ ​som​ ​bygger folkets​ ​klimaengasjement.​

Kronprins Haakon æresgjest i fjor

Slush har​ ​med​ ​årene​ ​blitt​ ​et​ ​av​ ​årets​ ​viktigste arrangementer​ ​for​ ​oppstartsbedrifter ​og​ ​teknologi-entusiaster.​ ​Med​ ​17​ ​500​ ​deltagere​ ​forventer​ ​man​ ​at​ ​det​ ​i​ ​år​ ​vil​ ​komme mer​ ​enn​ ​2​ ​300​ ​oppstartsbedrifter,​ ​1​ ​100​ ​investorer​ ​og​ ​600​ ​journalister.​ ​Eventet​ ​omtales​ ​gjerne​ ​som​ ​en​ ​kombinasjon av​ ​festival​ ​og​ ​konferanse:​ ​et​ ​slags​ ​​Burning Man møter TED Talk, ​som​ ​​Slush​ ​selv​ skriver​.​

​I​ ​fjor​ ​var​ ​også Kronprins​ ​Haakon​ ​æresgjest​ ​-​ ​i​ ​år​ ​er​ ​det​ ​klimaforkjemper​ ​Al​ ​Gore​ ​som​ ​er​ ​det​ ​store​ ​trekkplasteret.

Bogdan​ ​Glogovac​​​ skal reise ned til Helsinki og teknologimessen Slush på torsdag, for å representere Ducky. Foto: Marthe Hårstad

Bogdan​ ​Glogovac​​ ​fra​ ​Ducky​ ​hadde​ ​sitt​ ​første​ ​møte​ ​med​ ​Slush​ ​i​ ​2016,​ ​og​ ​han​ ​har​ ​store​ ​forventninger​ ​til årets​ ​begivenhet:

- Det​ ​er​ ​proppfullt​ ​med​ ​energi,​ ​kaotisk​ ​og​ ​du​ ​er​ ​på​ ​konstant​ ​utkikk​ ​etter​ ​noen.​ ​Her​ ​samles​ ​inspirerende mennesker​ ​fra​ ​alle​ ​kanter,​ ​og​ ​verden​ ​blir​ ​litt​ ​mindre.​ ​Det​ ​hele​ ​er​ ​​nesten for​ ​stort​ ​til​ ​å​ ​ta​ ​innover​ ​seg.​ ​Vi​ ​ser frem​ ​til​ ​å​ ​møte​ ​nye​ ​inspirerende​ ​mennesker,​ ​dele​ ​erfaringer​ ​og​ ​utforske​ ​nye​ ​muligheter.​ ​Slush​ ​er​ ​et​ ​viktig bevis​ ​på​ ​at​ ​det​ ​finnes​ ​stor​ ​bredde​ ​og​ ​aktivitet​ ​i​ ​det​ ​nordiske​ ​oppstartsmiljøet.

Årets​ ​tema​ ​for​ ​Slush​ ​er​ ​«A​ ​call​ ​for​ ​solvers».​ ​Fokus​ ​ligger​ ​på​ ​å​ ​finne​ ​de​ ​gründerne​ ​som​ ​sitter​ ​på​ ​løsninger​ ​til hvordan​ ​vi​ ​kan​ ​løse​ ​de​ ​største​ ​utfordringene​ ​menneskeheten​ ​står​ ​overfor.​ ​Klimaforandringer​ ​er​ ​en​ ​av dem,​ ​og​ ​det​ ​er​ ​utfordringen​ ​Climate-KIC​ ​er​ ​satt​ ​til​ ​å​ ​løse​ ​med​ ​mandat​ ​fra​ ​det​ ​Europeiske​ ​Institutt​ ​for Innovasjon​ ​og​ ​Teknologi​ ​(EIT).

- Climate-KIC​​ ​​er​ ​derfor​ ​i​ ​år​ ​partnere​ ​av​ ​Slush​ ​og​ ​har​ ​invitert​ ​med​ ​seg​ ​de​ ​30​ ​mest​ ​lovende​ ​Europeiske oppstartsselskapene​ ​innenfor​ ​grønn​ ​teknologi​ ​og​ ​bæredyktige​ ​startups​ ​til​ ​Helsinki.​ ​Vi​ ​er​ ​stolte​ ​av​ ​å​ ​kunne presentere​ ​Ducky,​ ​som​ ​har​ ​utviklet​ ​en​ ​innovativ​ ​plattform​ ​for​ ​å​ ​endre​ ​folks​ ​atferd​ ​til​ ​det​ ​beste​ ​for​ ​klimaet, forteller​ ​​Mikkel​ ​Trym​,​ ​som​ ​leder​ ​den​ ​nordiske​ ​delen​ ​av​ ​Climate-KICs​ ​startup​ ​akselerator.

Skal redusere personlige klimafotavtrykk

Ducky​​ ​er​ ​en​ ​web-app​ ​hvor​ ​alle​ ​kan​ ​måle​ ​sine​ ​personlige​ ​klimafotavtrykk og​ ​bygge​ ​klimaengasjement​ ​gjennom​ ​interaktive​ ​miljøutfordringer.​ ​Ansatte,​ ​elever,​ ​studenter,​ ​forskere​, du og jeg ​kan​ ​logge​ ​og​ ​redusere​ ​personlige​ ​klimafotavtrykk​ ​ved​ ​å​ ​gjennomføre​ ​daglige​ ​klimaaktiviteter i​ ​en​ ​teambasert,​ ​tidsbegrenset​ ​konkurranse.

Slik kan en interaktiv miljøutfordring se ut hos Ducky.no. Foto: Ducky

I år arrangerte Ducky Trøndersk​ ​Klimamesterskap​ for første gang, og 1​ ​689​ ​elever​ ​fra​ ​15​ ​videregående​ ​skoler​ ​oppnådde​ ​en​ ​total​ ​CO2​ ​sparing​ ​på​ ​103​ ​530​ ​KgCO2.​ ​«Slukk unødig​ ​lys» ​var​ ​den​ ​mest​ ​populære​ ​klimaaktiviteten,​ ​og​ ​Melhus​ ​Videregående​ ​Skole​ ​gikk​ ​av​ ​med​ ​seieren og​ ​tok​ ​med​ ​seg​ ​den​ ​velfortjente​ ​tittelen​ «Årets​ ​Klimamester​ ​2017».

IKEA​ ​Norge​ ​gjennomførte​ ​også to​ ​miljøutfordringer.​ ​Ducky forteller at IKEA​ ​anså​ ​utfordringen​ ​som​ ​en​ ​stor​ ​suksess​, som ledet​ ​til «Start​ ​Hjemme» ​kampanjen​ ​for​ ​IKEAs​ ​kunder,​ ​med​ ​mer​ ​enn​ ​3​ ​000​ ​husholdninger.​ ​Ducky​ ​og​ ​IKEA​ ​Global utforsker​ ​nå​ ​mulighetene​ ​for​ ​et​ ​større​ ​oppfølgingsprosjekt​ ​i​ ​2018.

SJEKK UT DETTE: Trd.by søker unge, engasjerte stemmer!

Hold deg oppdatert! Følg trd.by på Facebook