Det som var en nasjonal aksjon i 2010, har blitt en fast tradisjon i Trondheim. Hvert år siden da har det blitt fast takst at det i oktober skal henges opp tusen BH'er i glasshallen som forbinder de to byggene på Solsiden kjøpesenter.

Åtte vaskemaskiner

- Er det virkelig tusen BH'er?

- Ja, det var i hvertfall det i utgangspunktet. Mulig noen har falt fra med årene, forklarer Spolén fra stigen.

Randi Lise Aune tilbragte torsdagskvelden med å vaske alle BH'ene, som til anledningen er farget rosa.

- Det ble åtte maskiner, forteller hun til alle som har møtt opp for å henge opp.

Det er to fra Kreftforeningen og fem damer fra Brystkreftforeningen som også er i sving.

Randi Lise Aune vasket alle BH'ene dagen før. Det utgjorde åtte fulle vaskemaskiner. Foto: Alf Simensen

- Rammer ikke bare eldre

Kommunikasjonsrådgiver i Kreftforeningen, Linda Skjærvik, sier at kreft ikke lenger bare rammer eldre personer.

- Før snakket man om at man var kommet i kreftalderen, men nå opplever vi at mange yngre får kreft, sier hun.

Brystkreft rammer i gjennomsnitt tre kvinner mellom 20 og 24 år i året, og 18 mellom 25 og 29 år. I årene mellom 30 og 34 er det i gjennomsnitt 38 som rammes i året. Dette er ifølge tall fra 2011 til 2015 fra kreftregisteret.

I samme register kan man se at Sør-Trøndelag er på 9. plass på landsbasis når det gjelder antall tilfeller av brystkreft, med 122,6 tilfeller per hver 100 000. innbygger.

Trondheims BH'er

Alle BH'ene på Solsiden ble samlet inn fra trondheimskvinner i 2010.

- Det er veldig gøy å markere på denne måten. Mange har tatt seg bryet med å gi oss BH'ene, og så har noen farget de. Da er det viktig at vi fortsetter med det. Det har blitt et symbol på Solsiden, sier Aune mens hun sorterer BH'ene som ble bragt til Solsiden i fire søppelsekker.

Hun har vært i styret i Brystkreftforeningen i seks år, og det er det fjerde året hun ordner med aksjonen.

Aksjonslederen Spolén har deltatt siden 2014, og han er veldig fornøyd med plasseringen.

- Du finner ikke vakrere sted. Når sola skinner gjennom vinduene får du et helt magisk fargespill.

Han legger til at han tror både Solsiden og folk i byen forventer at BH'ene henges opp hvert år.

- Det har blitt en tradisjon, og jeg tror vi hadde fått reaksjoner om ikke de ble hengt opp, sier han.

Aksjonslederen Petter Spolén tror at trondhjemmerne forventer at BH'ene skal henges opp hvert år i den rosa måneden. Foto: Alf Simensen

Solidaritetsaksjon

Spolén forklarer videre at Rosa Sløyfe-aksjonen, eller Rosa Måned i oktober som den også er kjent for, er en solidaritetsaksjon.

- Man kan for eksempel kjøpe ei sløyfe, også bærer man den i solidaritet med de som er rammet.

For hvert år velger de seg nye tema de ønsker å fronte. I år er det senskader for de som har overlevd brystkreften som skal få ekstra fokus.

- Ni av ti overlever brystkreft, men hver tredje overlevende opplever senskader av sykdommen.

En av senskadene kan være kronisk tretthet, eller fatigue. Det rammer omtrent 30-40 prosent av alle brystkreftoverlevere. Andre senskader kan komme i form av nerveskader.

Hundrevis av BH'er har nå kommet på sin rette plass på Solsiden. Foto: Alf Simensen

Farger byen rosa

I tillegg til markeringen på Solsiden er det planer om å farge flere bygg i byen rosa. Tyholt-tårnet ble farget rosa allerede torsdag kveld. I tillegg skal Rockheim lyses rosa fra og med lørdag.

Rosa sløyfe-aksjonen er et samarbeid mellom Kreftforeningen og Brystkreftforeningen, og for fjerde år velger de ut noen til å designe årets pin.

I år falt valget på Magne Furuholmen.

– Brystkreft er en viktig sak som man har et forhold til, uavhengig av om man er direkte berørt eller ikke. Uansett kjønn og alder bør man bære en rosa sløyfe for å vise sin støtte til alle som er rammet, sier Furuholmen i ei pressemelding fra aksjonen.

Han har forsøkt å gjøre pinen litt mer fristende, også for menn.

– I arbeidet med sløyfen ville jeg prøve å fjerne meg fra det typisk veldig pynta og feminine, og få frem noe som unge gutter eller gamle menn også synes er litt stas å ga med. Sånne som meg.

Årets pin, designet av Magne Furuholmen ser slik ut. Foto: Rosa Sløyfe-aksjonen