For studenter fra Høyskolen Kristiania danket ut alle konkurrentene og vant den landsdekkende konkurransen Fretex Gründer Challenge 2016.

Lik trd.by på Facebook!

En konkurranse hvor studenter i Oslo, Bergen og Trondheim skulle utvikle, opprette og drive en Fretex pop up shop i tre dager og samtidig gjøre gjenbruksklær mer attraktivt for unge enn det Fretex er i dag.

Studentene vant med sitt konsept Fretex Epleslang.

Butikk som urban hage

Juryen skriver at studentene hadde et helhetlig konsept med en pop up-butikk som ga assosiasjoner til en liten sommerhage, et tilfluktssted med planter, grønt gress og epler.

- Vi er utrolig stolte, glade og ikke minst lettet akkurat nå. Vi gikk inn i dette med oppbrettede ermer og det viste seg å være en krevende prosess å prøve seg som gründere, fordi det innebærer et ekstremt skarpt øye for alle detaljer, forteller teammedlem Tora Lukkassen Olsen.

LES: Byens billigste leilighet gikk 80 000 over prisantydning!

Olsen hadde med seg syv medstudenter fra kreativ markedskommunikasjon og interiørdesign ved Høyskolen Kristiania.

Studentene hadde også aktiviteter i løpet av åpningsperioden. Det bestod av blant annet motevisning, live-konsert og epleboccia.

Studentene vant med sitt konsept Epleslang.

Mer populært

Fretex merker at gjenbruk generelt er blitt mer populært, men at gjenbruksklær ikke er like akseptert som andre bruktgjenstander.

Nå vil de ta med seg ideene til studentene for å gjøre det mer attraktivt.

– Fretex må klare å presentere gjenbruk slik studentene fikk til. De har en egen teft, spesielt i sosiale medier. Her har vi mye å lære, forteller utviklingssjef, Kristin Hareide, i Fretexbutikkene.

Hun påpeker at til tross for én vinner skal flere av elementene vurderes når Fretex skal se på muligheter for utvikling av butikkene.

SETT DENNE? Pass opp, det kan bli buss-streik!