Facebook er nå i gang med å teste ut en såkalt digital personlig assistent, kalt M, skriver visepresident for Facebooks meldingstjenester, David Marcus, på sin Facebook-profil.
I første omgang er det utvalgt brukere i San Francisco, Facebooks hjemby, som skal prøve ut en tidlig versjon av den nye M-tjenesten som en del av Facebooks Messenger app. Du skal ikke lenger behøve å google eller gå til andre apper for å finne ut av ting.
Det handler om å holde på brukerne, om å være relevant og gjøre andre tjenester og apper overflødige. Slikt blir det både fornøyde brukere og annonsører av.
Til wired.com sier Marcus at Facebooks mål er at M skal bli første stopp når man vil oppdage og søke etter ting på mobilen, slik Google lenge har vært stedet man går på PC-en.
Både kunstig og ekte intelligens
Facebook M skiller seg fra konkurrenter som Apples Siri, Google Now og Microsoft Cortona ved at den ikke utelukkende baserer seg på kunstig intelligens (KI/AI), men tillegg til programvare suppleres av levende mennesker, såkalte «M trainers».
Disse skal svare på mer avanserte spørsmål som programvaren ikke klarer å ta seg av. Dette er med andre ord en slags hybridløsning av kunstig og ekte intelligens.
LES OGSÅ: Syke Youtube-trender
- I motsetning til andre KI-tjenester på markedet kan M faktisk fullføre oppgaver for deg, som å handle ting, sørge for å få levert gaver hjem på døren til dine kjære, booke restauranter, gjøre avtaler og mye mer, hevder Marcus i sin Facebook-post.
Kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier, Hans-Petter Nygård-Hansen, mener muligheten til å utføre konkrete handlinger, skiller M fra andre digital assistenter. Han er ikke tvil om at Facebook også har en kommersiell agenda med sin digitale assistent.
Vil tjene penger
- Ber jeg Facebook M om å lage en liste over de fem beste sushi restaurantene i Oslo, er sannsynligheten stor for at jeg har planer om å booke meg et bord på en av de. Det vil jeg anta at Facebook har planer om å tjene penger på. Gjennom M vil Facebook få ytterligere innsikt i våre liv, innsikt som de definitivt har planer om å konvertere til inntekt.
På spørsmål om de digitale assistentene vil ta over diverse gjøremål slik Facebook og de andre håper på, er ikke Nygård-Hansen i tvil om, og serverer følgende taxi-eksempel.
Sparer tid
- Mens jeg tidligere måtte belage meg på å vente i flere minutter på å komme gjennom på telefonen til Oslo Taxi for å bestille drosje, kan jeg spare masse unødvendig tid på å bruke appen deres. Derimot krever det fortsatt mange interaksjoner og klikk for å bestille en taxi.
- Er M er så god som Facebook vil ha det til, kan jeg spare mye tid og mange klikk ved å be tjenesten om å bestille en taxi for meg i løpet av noen få sekunder. Bruker Facebook kunnskapen om de har om meg, vil jeg ikke trenge å spesifisere at jeg vil bruke Oslo Taxi, det vet de fra før av.
Nygård-Hansen er spent på hvor langt Facebook vil gå med M, og ser ikke bort fra at de med tiden vil tilby tjenesten til andre virksomheter.
- Det jeg derimot må belage meg på, er at Facebook vil vite enda mer om meg og mitt liv. Kunnskap de helt sikkert har tenkt å kapitalisere på.
Uvisst når den er klar for massene
Marcus og Facebook sier dog ingenting om hvor langt unna M-tjenesten er en flyveklar versjon, annet enn at dette er et tidlig og «spennende skritt i retning av å hjelpe Messenger-brukerne med å få gjort forskjellige ting, slik at de kan bruke mer tid å fokusere på det som er viktig i livene deres.»
Hvor smart og rask Facebooks personlige assistent vil bli, gjenstår å se. At Facebook akter å utvide bruksområdene og legge enda større beslag på tiden vår, er det vel ingen som tviler på.
LES OGSÅ: Trodde han hadde kjøpt en Mac