Facebook er nå i gang med å teste ut en såkalt digital personlig assistent, kalt M, skriver visepresident for Facebooks meldingstjenester, David Marcus, på sin Facebook-profil.

I første omgang er det utvalgt brukere i San Francisco, Facebooks hjemby, som skal prøve ut en tidlig versjon av den nye M-tjenesten som en del av Facebooks Messenger app. Du skal ikke lenger behøve å google eller gå til andre apper for å finne ut av ting.

Det handler om å holde på brukerne, om å være relevant og gjøre andre tjenester og apper overflødige. Slikt blir det både fornøyde brukere og annonsører av.

Facebook vil holde på brukerne.

Til wired.com sier Marcus at Facebooks mål er at M skal bli første stopp når man vil oppdage og søke etter ting på mobilen, slik Google lenge har vært stedet man går på PC-en.

Både kunstig og ekte intelligens

Facebook M skiller seg fra konkurrenter som Apples Siri, Google Now og Microsoft Cortona ved at den ikke utelukkende baserer seg på kunstig intelligens (KI/AI), men tillegg til programvare suppleres av levende mennesker, såkalte «M trainers».

Disse skal svare på mer avanserte spørsmål som programvaren ikke klarer å ta seg av. Dette er med andre ord en slags hybridløsning av kunstig og ekte intelligens.

LES OGSÅ: Syke Youtube-trender

- I motsetning til andre KI-tjenester på markedet kan M faktisk fullføre oppgaver for deg, som å handle ting, sørge for å få levert gaver hjem på døren til dine kjære, booke restauranter, gjøre avtaler og mye mer, hevder Marcus i sin Facebook-post.

Kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier, Hans-Petter Nygård-Hansen, mener muligheten til å utføre konkrete handlinger, skiller M fra andre digital assistenter. Han er ikke tvil om at Facebook også har en kommersiell agenda med sin digitale assistent.

Facebook-sjefen Mark Zuckerberg på scenen under selskapets utviklerkonferanse, F8. Foto: FACEBOOK

Vil tjene penger

- Ber jeg Facebook M om å lage en liste over de fem beste sushi restaurantene i Oslo, er sannsynligheten stor for at jeg har planer om å booke meg et bord på en av de. Det vil jeg anta at Facebook har planer om å tjene penger på. Gjennom M vil Facebook få ytterligere innsikt i våre liv, innsikt som de definitivt har planer om å konvertere til inntekt.

På spørsmål om de digitale assistentene vil ta over diverse gjøremål slik Facebook og de andre håper på, er ikke Nygård-Hansen i tvil om, og serverer følgende taxi-eksempel.

Sparer tid

- Mens jeg tidligere måtte belage meg på å vente i flere minutter på å komme gjennom på telefonen til Oslo Taxi for å bestille drosje, kan jeg spare masse unødvendig tid på å bruke appen deres. Derimot krever det fortsatt mange interaksjoner og klikk for å bestille en taxi.

- Er M er så god som Facebook vil ha det til, kan jeg spare mye tid og mange klikk ved å be tjenesten om å bestille en taxi for meg i løpet av noen få sekunder. Bruker Facebook kunnskapen om de har om meg, vil jeg ikke trenge å spesifisere at jeg vil bruke Oslo Taxi, det vet de fra før av.

Nygård-Hansen er spent på hvor langt Facebook vil gå med M, og ser ikke bort fra at de med tiden vil tilby tjenesten til andre virksomheter.

- Det jeg derimot må belage meg på, er at Facebook vil vite enda mer om meg og mitt liv. Kunnskap de helt sikkert har tenkt å kapitalisere på.

Facebook vil kapitalisere på brukerne i enda større grad.

Uvisst når den er klar for massene

Marcus og Facebook sier dog ingenting om hvor langt unna M-tjenesten er en flyveklar versjon, annet enn at dette er et tidlig og «spennende skritt i retning av å hjelpe Messenger-brukerne med å få gjort forskjellige ting, slik at de kan bruke mer tid å fokusere på det som er viktig i livene deres.»

Hvor smart og rask Facebooks personlige assistent vil bli, gjenstår å se. At Facebook akter å utvide bruksområdene og legge enda større beslag på tiden vår, er det vel ingen som tviler på.

LES OGSÅ: Trodde han hadde kjøpt en Mac