Gründersøstrene Thrine Bye Heggum og Ine Bye Rossetnes fra Grong i Trøndelag oppdaget et udekket behov for arbeidsklær for kvinner.
Derfor bestemte søstrene seg for å tilby nettopp det, med fokus på et funksjonelt og feminint design.
- Vi kjente på kroppen at det som var der ute ikke var bra nok til oss damer. Vi vil ha et allsidig vinterprodukt som er varmt, samtidig som det skal gå an å bevege seg i. Den er ikke så tung som den typiske termodressen, sier daglig leder Thrine Bye Heggum.
Katherina fra Trondheim brukte gaffateip som brystholder i bryllupet - så fikk hun en genial forretningsidé
Søstrene jobbet med utvikling av og har solgt egne arbeidsklær i flere år, og nå kommer endelig det produktet de har jobbet lengst med å få laget.
Hun forklarer at den nye kolleksjonen skal ha et feminint preg, tåle et røft arbeidsmiljø, i tillegg til å være varm.
Bor på gård selv
Begge søstrene bor på hver sin gård, og allerede i 2013 begynte de å leke med ideen om å starte opp sammen.
- Vi fant ut at det var utfordrende å finne arbeidsklær som passet og som vi likte. Vi ville ha noe som både var behagelig og så greit ut, det kan jo hende at det kommer folk til gården også, forklarer Heggum.
Erin startet nylig sitt eget bakeri - hjemmefra
Med støtte fra Innovasjon Norge har de så langt laget blant annet arbeidsbukse- og jakke, fleecejakke, lue og skaut. Med seg på laget har de designer Sigrun Edda Helgadottir, som har utformet klærne i samarbeid med søstrene.
- Vi har nå dekt markedet for høst, sommer og vår, og nå kommer endelig vinterbekledning også, i form av denne dressen.
- Hvordan er det å jobbe sammen som søstre?
- Det går kjempebra, det blir veldig personlig så klart. Vi er stort sett enig, og er vi uenig, så tør vi å si det. Vi snakker på samme måte, tenker ofte likt, og ender ofte med å ha kledd oss likt uten å ha planlagt det. Ungene til Ine kan erte oss litt på grunn av det, ler Heggum.
Ida (33) startet nettbutikk i kjelleren sin. I fjor omsatte hun for nesten 10 millioner kroner
Folkefinansiert produksjon
Onsdag kveld starter Traktorpikene forhåndssalget av vinterdressen på folkefinansieringsplattformen Startskudd. På den måten håper de å få nok kapital til å starte produksjonen. Målet er å nå en sum på 200 000 kroner.
- Vi har fått utrolig god hjelp fra flinke folk med kampanjen, fra et firma som heter Fremad. I tillegg har firmaet Lykt laget en fin film som også kommer under kampanjen, sier Heggum, og legger til at de liker å jobbe med andre nye bedrifter.
Traktorpikene har tidligere vunnet flere priser, og etterspørselen etter produktene fortsetter å øke. Og det er ikke bare kvinner som viser interesse for plaggene. Opptil halvparten av kjøperne så langt har vært menn som handler til kona eller døtrene sine.
- Det overrasket oss litt i starten. Menn deler også gleden av den arbeidsgleden vi har når vi føler oss vel, og ikke plages med for store klær som ikke er godt nok tilpasset.
Er det noe som engasjerer deg ekstra mye? Skriv til oss! Send debattinnlegg til trd.by@adresseavisen.no