Kanskje ingen overraskelse, men Apple ser hardt på konkurransen når det gjelder musikalske strømmetjenester. Nå har de tatt bladet fra munnen og avslørt at de selv skal lansere Apple Music. Da går den i direkte kamp med blant annet svenske Spotify og Jay-Z' nykjøpte Tidal om de stadig mer attraktive strømmekundene i verdens musikkmarked.

- Vi ønsker å bygge et bedre økosystem for bransjen, et komplett sted for musikk. Et sted, en app, en tanke om musikk, sa bransjemogul Jimmy Iovine da han presenterte Apple Music.

Samme pris

Strømmetjenesten blir tilgjengelig over hele verden, over 100 land, 30. juni.

Apple Music blir en betalingstjeneste som vil koste 9,99 dollar i måneden. Norsk pris blir nok dermed 99 kroner, det samme som Spotify Premium eller Tidals normaltilbud.

Tjenesten gir tilgang til alle låter som er tilgjengelig i musikkbiblioteket iTunes, som pr. nå er omtrent 37 millioner låter.

Egen radiokanal

Samtidig lanseres den globale radiokanalen Beats1, som skal kurateres av kjente programledere, artister og DJs, og sendes døgnet rundt fra L.A., New York og London.

Radiokanalen vil også tilby spillelister basert på hvilke artister brukerne har lagt inn i Apple Music at man liker.

Den siste musikkbiten Apple satser på kalles «connect», som har som mål å skape en sterkere direkte tilknytning mellom artister og deres fans.