Trd.by har snakket med flere kvinner i utelivsbransjen i Trondheim, og bartender Rikke Kalbakk hos uteplassen Tag kan fortelle at hun «ennå har til gode å jobbe en hel vakt uten å bli seksuelt trakassert».

Det at gjester tar seg til rette på denne måten, mener daglig leder på Tag, Amanda Arnesson, er helt uholdbart.

- Det er helt uakseptabelt. Alt som ikke er et ja er et nei. Man må forstå at personalet i bar og restaurant er en person som er på jobb og prøver å være profesjonell og utføre arbeidet sitt som alle andre, sier Arnesson til Trd.by.

Daglig leder på Tag, Amanda Arnesson, mener det er viktig at ansatte skal kunne tørre å gå til en vakt eller leder om noen oppfører seg upassende. Foto: Jan Tore Sørensen

- Gjennomsyret i alle bransjer

I kjølevannet av den opprinnelige #MeToo-kampanjen har det dukket opp en rekke relaterte emneknagger knyttet til ulike bransjer, som for eksempel #NårMusikkenStilner i musikkbransjen, #ViKokarÖver i restaurantbransjen, og #NotOnTheMenu der NHO Reiseliv og Fellesforbundet vil bekjempe trakassering i servering- og utelivsbransjen i Norge. «Lise», en av servitørene Trd.by har snakket med, som ønsker å være anonym, tror det handler mindre om bransje og mer om kultur.

- Min opplevelse er at dette ikke bare skjer i en spesifikk bransje, men at det er gjennomsyret i alle bransjer. Det som har slått meg med kampanjen er at mange er så overrasket over omfanget. Jeg trodde det var åpenbart at de fleste har opplevd sånt, sier hun.

Amanda Arnesson hos Tag påpeker at ingen som jobber med service i bank eller matbutikk hadde akseptert å bli seksuelt trakassert på jobb av besøkende, og derfor bør det ikke aksepteres i restaurant- og utelivsbransje heller.

- Mange tror det bare er noe man må regne med i en slik bransje, men slikt bør ikke være en del av arbeidshverdagen, sier hun.

Som daglig leder snakker Arnesson mye om problematikken med sine ansatte, og jobber for et trygt og åpent arbeidsmiljø på jobb.

- På Tag snakker vi mye om seksuell trakassering, at man skal støtte hverandre, hvordan det skal håndteres, og hva vi gjør neste gang det skjer. Lederen må ta de ansatte på alvor om de føler ubehag eller trakassering. Er det noen som oppfører seg upassende skal man tørre å gå til en vakt eller leder.

LES KRONIKKEN: - Kjære menn der ute, hold fingrene i lomma!

Følger opp eventuelle meldinger

Også på Studio 26 har de ved noen anledninger opplevd å få meldinger fra ansatte om trakassering fra kundene.

- Da tar vi først og fremst en prat med den aktuelle ansatte, og sjekker om gjesten fortsatt er tilstede, forklarer Petter Melgård, daglig leder på Studio 26 til Trd.by.

Petter Melgård er daglig leder på Studio26. Han er opptatt av å ta meldinger om seksuell trakassering på alvor. Foto: Torkel Vigdal

De tar også en oppfølgingssamtale for å sjekke om hvordan det går med den ansatte i ettertid. Melgård forteller at det kan være vanskelig å få tak i gjestene det gjelder, og de har aldri tatt en gjest for seksuell trakassering.

- Men dette er noe vi absolutt tar på alvor, uansett i hvilken grad det skjer.

Han tror kanskje gjester behandler ansatte i utelivet annerledes enn for eksempel i dagligvaren eller i klesbutikk.

- De har kanskje en lavere terskel siden det er alkohol involvert. Men det er ingen unnskyldning.

Tas på alvor av kollegaene

Både Rikke Kalbakk og «Stine», som jobber på en bar i Trondheim og ønsker å være anonym, mener dette er noe man må prate mer om. Både blant ansatte i bransjen og privatpersoner som drar på fest for å ha det gøy.

- Vi må prate mer om det, fordi det er mange som ikke er klar over sine handlinger før de får en tilbakemelding, sier «Stine», som også forteller at mannlige ansatte også opplever trakassering fra kvinnelige besøkende.

Rikke Kalbakk (21) mener det er viktig å snakke om ubehagelige ting som skjer på jobb, og er glad for å blitt tatt på alvor. Foto: Helene Mariussen

Kalbakk er glad for at hun blir tatt på alvor på arbeidsplassen når hun opplever noe ubehagelig.

- Vi prater om alt som skjer, og det er godt å lufte sine tanker for kollegaene. Jeg har blitt flinkere til å si ifra hvis jeg opplever noe ubehagelig.