- Det føles veldig godt å endelig ha fått åpnet her. Vi har kikket etter lokale her på Solsiden lenge, sier daglig leder i Dromedar, Preben Oosterhof.

Klokken 10 torsdag morgen åpnet Dromedar sin femte kaffebar i Trondheim, og en rekke ivrige kunder sto i kø før dørene åpnet. Oosterhof forklarer at Solsiden har stått høyt på lista en god stund. Med mange som bor og jobber i området, og med en kaffebar på to plan håper han at de kan kapre kaffeelskende kunder.

- Det er kult å ligge litt unna selve «solstripa». Dette har lenge vært et dødt hjørne, og det blir spennende å se om folk venner seg til at det er noe her, og stopper opp for å komme innom.

Kaffetørste trondheimere strømmet på da Dromedar åpnet dørene torsdag morgen. Foto: Therese Jægtvik

Kaffemekka på Solsiden

Kun et steinkast unna ligger Starbucks. På Solsiden kryr det av resturanter og kafeer, og Cafe Løkka, Cafe Bare Blåbær, Jacobsen & Svart, i tillegg til Jordbærpikene inne på Solsiden senter, er andre kafeer i umiddelbar nærhet. Er det liv laga for så mye kaffe på ett sted?

- Jeg har ikke engang tenkt på konkurransen i området, det er fint at vi er flere steder som kan dra opp området og kunder sammen. Vi skal være dyktige på det vi skal, sier Oosterhof.

En energisk og glad daglig leder ved Dromedar, Preben Oosterhof, i andre etasje i den splitter nye kaffebaren. Foto: Therese Jægtvik

- Er det nok kaffetørste trøndere på Solsiden?

- Ja så absolutt. Vi har holdt på med dette i 20 år nå, og har som mål å være et nærmiljøsted. Vi vil være en tredje stue for folk, og vil være her for kundene på dagtid, der andre her på Solsiden tar seg av det som foregår på kveldstid.

- Like naboer er ingen ulempe

Svend Asle Eggen er førstelektor ved Intitutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI i Trondheim. Han mener at det ikke er det geografiske området i seg selv, men besøkstall og trafikkstrøm som er avgjørende for hvor mange bedrifter i samme bransje som kan etablere seg i nærheten av hverandre.

- Klassisk lokaliseringsteori tilsier at det er lurt å legge konkurrerende bedrifter i samme gate. Dette ser vi for eksempel på Tunga, der bilforretninger ligger på rad og rekke. Teorien sier at det ikke er noen fordel å spre seg, siden kundene oppsøker områder der de vet de får tak i det de har lyst på.

Førstelektor Svend Asle Eggen ved Intitutt for markedsføring på BI, mener det er ingen ulempe at like aktører etablerer seg i samme område. Foto: Handelshøyskolen BI

Han har selv observert det han kaller en vanvittig trafikk på Solsiden, spesielt om morgenen. Der observerer han at det slettes ikke er alle som har en kaffekopp i handa - og at det derfor er tilgjengelige kunder.

- Det å ha mye å velge i tilfredsstiller spenning og variasjon. Oppsøker kunden dette området, ja da er det differensiering i pris, markedsføring, produktdesign, kvalitet og design som avgjør. Og ikke minst personell og service.

Med Starbucks som nærmeste nabo og en rekke andre kafeer i samme område, begynner det å bli tett mellom kaffestedene på Solsiden. Foto: Therese Jægtvik

- Jeg er opptatt av konkurransen mellom de lokale og de multinasjonale foretakene. Jeg håper virkelig at Dromedar vil lykkes, også på Solsiden. Dromedar har valgt et sted med mange trafikkstrømmer, og med denne beliggenheten kan det i realiteten være et ubegrenset antall kaffebarer. Det er i tillegg en utrolig betalingsvillighet for kaffe.

- Vi trenger hver eneste en av de lokale aktørene vi har. En liten smule lokalsjåvinisme skal vi tillate oss. Jeg har ingen motforestillinger mot store, internasjonale bedrifter, men la oss si det sånn; kommer Molde på besøk på Lerkendal, er det større sjanse for at jeg heier på Rosenborg, ler Eggen.

Hold deg oppdatert! Følg trd.by på Facebook