Kickstarter er en nettside som tilbyr kreative sjeler hjelp til å samle inn kapital, via deres hjemmesider.

For Magnus Aspli (31), som bor i Trondheim, ble dette nettstedet nøkkelen for å få liv i tegneseriedrømmen sin, som har fått navnet "Spiral".

- Historien er jo satt i England og skrevet på engelsk, så da var jo støtte fra Norsk kulturråd ute av bildet. Derfor ble Kickstarter løsningen, og det har fungert kjempebra for oss, sier Magnus Aspli.

Slik blir serien

I Spiral møter du den tøffe politidama Olivia, som skal hamle opp med gangstersønnen Michael. Ifølge Kickstarter-kampanjen tar serien for seg hvordan det er å ta loven i egne hender, familie og ære, og hvor lett ting kan spinne ut av kontroll.

Aspli er skribent og står bak historien i Spiral. Han har også med seg designeren Nic J. Shaw fra Australia og tegneren Emerson Dimaya fra Filippinene med på laget.

- Ideen til serien kom til for tre år siden, da jeg studerte i England. Jeg var litt inspirert av den hardkokte Marvel-figuren "The Punisher", og britisk krim og krim noir, sier Aspli.

I denne videoen kan du få et nærmere innblikk i Spiral-universet:

Samlet inn over 36 000 kroner

Og det virker som mange er interessert i å lese mer om Olivia og Michael. Aspli hadde som mål å få inn 27 000 kroner for å produsere den første av totalt fire hefter med Spiral.

I skrivende stund har Aspli og gjengen fått inn over 36 000 kroner, og det er fortsatt 15 dager igjen av kampanjen.

- Vi er selvsagt kjempefornøyde med det! Men vi har andre mål vi strekker oss etter, nå håper vi på å nå 44 000 kroner, som vil gjøre det lettere for oss å trykke det andre Spiral-heftet. Jeg har troen på at vi kan klare det. Vanligvis pleier slike kampanjer å ta av på slutten. Spesielt de siste dagene, sier Aspli.

- Fin kanal å vise seg frem på

Han sier at det ikke var noe som ble latt til tilfeldighetene da han opprettet kampanjen.

- Kickstarter har vært stort i USA og England i lang tid, og jeg har fulgt med på i flere år. Mange selvstendige tegneserieskapere går den veien, mye av det er bra - og mye av det er dårlig. Så jeg har studert mye for å se hva som funker og ikke funker. Jeg var veldig bevisst da jeg la ut denne kampanjen, det måtte være litt profesjonelt, sier Aspli.

Aspli forteller at han har markedsført kampanjen litt på sosiale medier, men at de fleste av donasjonene kommer rett fra Kickstarters hjemmesider.

Og han sier at det er ikke bare den finansielle støtten som kommer fra nettstedet.

-  Den største donasjonen kommer fra en canadisk filmskaper, som lager filmer basert på tegneserier. Han la inn 1000 dollar i prosjektet. Han var først og fremst gira på å få lese tegneserien, men kanskje blir det noe mer etter hvert, sier Aspli.

- I tillegg har jeg fått tilbud fra flere forlag om å pitche nye ideer til dem. Så dette er en kjempefin kanal å vise seg frem på, det blir litt som Urørt, legger Aspli til.

Det er ikke bare Aspli som har gjort det bra på Kickstarter: NTNU-studenter sanket inn 85 000 kroner på én time