Nesten 40 år etter at det første Kremmerhuset kom i Trondheim, er det tid for endring. I forkant av konseptendringene har kjeden gjennomført flere undersøkelser. Noen av resultatene overrasket.

- Vi har hatt mange unike, etniske og østlige varer, som for eksempel Buddha-figurer og lignende. Vi trodde at dette var noe mange kunder ønsket seg, men det var det bare seks prosent som gjorde, sier administrerende direktør i Kremmerhuset Ting & Sånt, Frank Angelvik.

Han røper at skandinavisk design derimot står høyt i kurs, ifølge deres kunder. Over halvparten av de som deltok i undersøkelsen ønsket seg nemlig mer av denne varetypen.

- Med den nye strategien vår vil vi være inspirerende, unik, og for folk flest. Vi skal ikke ha design til 8-9 000 kroner hos oss.

Ingen tilfeldigheter: Rett før nyåpningen har det vært hektisk aktivitet i butikken på Byhaven. Her jobber regionsleder Renathe Brekken med å få de siste detaljene på plass. Foto: Terje Svaan

Testbutikk på Byhaven

Fredag morgen gjenåpner butikken på Byhaven etter tre uker med lukkede dører. På innsiden har det vært hektisk jobbing for å renovere lokalet. Dette vil være den første butikken av totalt 66 på landsbasis som endrer logo og konsept.

- Om 14 dager vil også butikken vår på City Nord i Bodø og i Sandvika gjøre det samme. Dette blir testbutikker, og om responsen fra kundene blir så god som vi håper, er målet at vi skal gjøre noe i alle våre butikker. Resultatene fra pilotbutikkene vil avgjøre hvor raskt vi gjør endringene, forklarer Angelvik.

- Det må være kostbart?

- Ja, det koster en del. Men alt er nøye gjennomtenkt, og vi ser at vi må gjøre noen grep. Kundene vil ha fornyelse.

Spent: Administrerende direktør i Kremmerhuset, Frank Angelvik, er spent på hvordan kundene vil motta de nye endringene. Foto: Terje Svaan

Denne fornyelsen innebærer også en ny logo. Interiørkjeden vil fortsatt hete Kremmerhuset, men tilføyingen «Ting & Sånt» utelates.

- Vi gleder oss til å vise frem butikken som nå har fått en helt ny look. I over ett år har vi jobbet med konseptet, utforming av ny logo, og nye varelinjer.

Siste finpuss: Konseptleder Camilla Jakobsen er ansvarlig for at det nye konseptet til kremmerhuset kommer til uttrykk i butikken på Byhaven. Foto: Terje Svaan

Første butikk i 1979

Det første Kremmerhuset kom i Sommerveita i Trondheim i 1979. Det hele startet som en liten hylle i klesbutikken Neste Stopp, drevet av gründerparet Eli og Jens Hoff.

I desember 2014 fikk butikkjeden nye eiere, da familieselskapet Carnica, eid av Stein Erik Hagen, overtok. I dag er det 66 Kremmerhus spredt over hele landet, med 560 ansatte.

Butikken på Byhaven kom i 1999 - samme år som kjøpesenteret så dagens lys. Selv om varene har endret seg med årene, har selve konseptet rundt stått uforandret. Frem til nå.

Pastell: Mange delikate pastelltoner, sammen med varmere farger, preger varene i den snart gjenåpnede butikken. Foto: Terje Svaan

Tøffere fra 2015

Både i 2015 og 2016 solgte interiørkjeden varer for nærmere 300 millioner kroner. Selv om omsetningen stadig har økt, har driftsresultatet hatt en nedgang de siste årene. Driftsresultatet for 2016 endte på 16,8 millioner, en nedgang på 4,5 millioner fra året før.

- I 2015 opplevde vi en liten nedgang i omsetningen. Vi merket at nettbutikker tok større plass, og konkurransen ble sterkere. Allerede da begynte vi å jobbe med tanken om endring, forklarer Angelvik.

Direktøren mener 2018 blir et år for tålmodighet.

- Med nytt konsept har vi tro på vekst, og vi skal ta grep i alle våre butikker i ulik skala. Vi ser også på muligheter for nye butikker, til samme tid som vi også satser stort på nettbutikken vår.