- Han hadde drukket nesten to flasker vin, og sier på et tidspunkt at «han er Petter Solberg». Han kjørte alt for fort, og siden han var så beruset klarte han ikke å beregne farten, forteller «Kristian» (27), som ønsker å være anonym.

«Kristian» er student i Trondheim, men da han var 18-19 år var han på et vorspiel i Oslo, der han kommer fra. Han forteller at en av de andre gutta ville ha røyk, noe de bestemte seg for å skaffe. En av de andre hadde kjørt bil til vorspielet, og den bilen får de låne.

«Kristian» og kompisen setter seg i bilen. Det er sent på kvelden, få biler på veiene, og de skulle kjøre en relativt rett strekning. I løpet av turen må de derimot ta en krapp sving som leder ned mot et stup.

På vei inn i den krappe svingen holder bilen en fart på rundt 60 kilometer i timen.

- Hastigheten var alt for høy. Først treffer vi en motgående bil, og videre treffer vi en strømstolpe.

To av ti har sittet på hos beruset fører

Opinion har på vegne av Actis - Rusfeltets samarbeidsorgan og trafikksikkerhetsorganisasjonen MA-Ungdom gjennomført en undersøkelse blant unge i alderen 15 til 20 år. Der kommer det fram at to av ti ungdommer har sittet på i en bil der de visste eller mistenkte at sjåføren hadde drukket alkohol eller brukt narkotika.

- Jeg er sjokkert og overrasket over at det fortsatt er så mange ungdommer som sitter på med en sjåfør de tror eller vet er rusa. Vi vet at rus gir økt risiko for ulykker, og at trafikkulykker kan gi skader for livet, eller i verste fall død. Her må ungdom selv bli flinkere til å passe på hverandre og stanse venner fra å kjøre i fylla. En god venn er en venn som sier ifra, sier Line Langaas i MA-Ungdom.

Line Langaas Prosjekt- og kampanjeansvarlig MA-Ungdom mener at unge må bli flinkere til å stanse venner fra å kjøre i fylla. Foto: MA-Ungdom

Line Langaas er prosjekt- og kampanjeansvarlig i MA-Ungdom, som jobber for en rusfri trafikk, og er den eneste trafikksikkerhetsorganisasjonen i Norge for ungdom. Hun forklarer at rundt én av fire dødusulykker i trafikken hvert år skyldes rus, en andel som har holdt seg stabil de siste årene.

Tallene fra Opinions undersøkelse viser små regionale forskjeller, men transportutfordringene for ungdom knyttet til fest og feiring er større på bygda enn i byene.

- De unge og ferske sjåførene er en veldig utsatt gruppe, og er høyt representert i ulykkestatistikken, selv om de kjører mye mindre enn andre aldersgrupper, forklarer hun.

- Kunne ha mistet livet

Etter at kollisjonen var et faktum, kom føreren av den motgående bilen og sier at de må skrive skademelding, noe «Kristian» og kameraten var enige i. Like etter passerer en politibil. Den stopper.

- Det var først da alvoret virkelig gikk opp for oss. Kompisen min mistet førerkortet, det ble rettsak og det ble en svær sak i lokalmiljøet, forklarer «Kristian».

- I retrospekt har jeg tenkt at om det ikke hadde vært for den strømstolpen, hadde vi havnet utfor stupet, og vi kunne ha mistet livet. Sånn sett var vi utrolig heldig.

Hva tenker du om resultatene i undersøkelsen?

- Jeg synes egentlig at det høres lite ut med kun to av ti. Det kan være en vanskelig ting å innrømme at du har gjort. I den alderen vil man ikke være utenfor, og tør og vil ikke sette ned foten. Du har dessverre en annen terskel når du er så ung, mener «Kristian».

Selv om ulykken var en skikkelig wake-up call, ble ikke dette siste gang for «Kristian» som passasjer hos en beruset sjåfør.

- Jeg har vel vært passasjer hos en beruset sjåfør fire ganger, der jeg har visst at sjåføren ikke var edru på forhånd. Mange år senere endte jeg og en kompis opp med å kjøre bil da vi var ute på byen. Jeg var så full at jeg ikke brydde meg, medgir «Kristian».

- Jeg fikk en skikkelig støkk den gangen vi krasja, forteller «Kristian». Foto: Sebastian S. Bjerkvik

Alle de gangene han har sittet på hos en beruset sjåfør, har han vært beruset selv.

Hva kan forhindre unge fra å sitte på hos berusede sjåfører?

- For å være helt ærlig, hadde det eneste som kunne forhindret det den første gangen, vært om noen hadde sagt ifra. Sjåføren den gang var den kuleste og feteste i gjengen, og i den alderen er det ikke så enkelt å stå opp mot den mest populære, sier «Kristian».

- Vi har jo hatt leksjoner om det på skolen, men når du blir full selv, glemmer du konsekvensene. Jeg har aldri kjørt i fylla selv, og jeg tror det også handler mye om ansvarsfraskrivelse. Om politiet skulle stoppe deg, kan du som passasjer nekte for at du visste at sjåføren var beruset, og derfor bryr man seg ikke like mye.

Mer forebyggende arbeid

Actis og MA-Ungdom mener tallene viser at det fortsatt er en lang vei å gå i det holdningsskapende arbeidet, og at det i tillegg må tenkes kreativt på løsninger for hvordan ungdom kan komme seg sikkert fram, spesielt i distrikts-Norge. Et prosjekt som man kan se til er «Trygt hjem for en 50-lapp», som tilbys flere steder i Norge, også i Sør-Trøndelag.

- Vi trenger også flere tiltak for unge som trenger transport. Prosjekter som gjør hjemreisen fra fest tryggere, som «hjem for en 50-lapp» som finnes flere steder i landet, er viktige. Det er lett at slike tiltak prioriteres ned. Men at så mange som 21 prosent av unge i alderen 15-20 år har sittet på med en sjåfør de tror eller vet er ruspåvirket, er et argument for å beholde og utvide slike tilbud, sier Langaas.

Mina Gerhardsen i generalsekretær i Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan, mener det må jobbes enda bedre med forebyggende arbeid.

- Tallene er skremmende. Vi vet at det hvert år er ungdom som mister livet i ulykker som følge av ruspåvirkning – enten det er alkohol, cannabis eller andre rusmidler involvert. Det forteller oss at trafikksikkerhetsarbeidet blant unge må intensiveres. Det kan gjøres i føreropplæringen, men ikke minst i rusundervisningen i skolen, som varierer veldig i innhold og form. Ungdom må settes i stand til å gjøre gode valg, sier Gerhardsen.

Mina Gerhardsen, generalsekretær i Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan, synes tallene i undersøkelsen er skremmende. Foto: Actis/Siw Herbransen Pessar

- Foreldre har også en viktig jobb som forebyggere. Snakk med ungdommene om hva de risikerer dersom de setter seg inn i en bil der sjåføren er ruset. Avtal eventuelt henting selv, det kan være en god måte å gjøre festen tryggere på, mener Gerhardsen.

Hold deg oppdatert! Følg trd.by på Facebook