«Troll» har blitt vist hele 75.86 millioner timer på én uke – verden over. Det er en rekord for en ikke – engelskspråklig film på Netflix, ifølge strømmetjenestens statistikk. Filmen gikk også inn på listen over mest populære filmer på en åttendeplass.

– Jeg hadde aldri trodd at vår norske troll-film skulle nå så bredt ut over hele verden. Det er helt fantastisk, sier «Troll»-regissør Roar Uthaug, mens produsentene Espen Horn og Kristian Strand Sinkerud i filmselskapet Motion Blur legger til:

– Vi er overveldet, ydmyke og glade, men mest av alt stolte over at verden trykker vårt «Troll» til sitt bryst.

«Troll»-produsentene fikk ideen til dette reklamestuntet på sparket – og brukte bilen med giganthodeskallen som er å se i filmen, til å kjøre rundt i Oslo for å skape blest. Foto: Motion Blur

Netflix har satset stort på den norske katastrofefilmen – med et digert bergtroll med en sterk familiehistorie i en ledende rolle. En smadret bil, tråkket ned i asfalten av det 55 meter høye trollets fot, ble plassert på Jernbanetorget i Oslo.

- En drøm, sier "Troll"-regissør Roar Uthaug om hvordan den heilnorske katastrofefilmen slår an verden over. Foto: Jallo Faber / Netflix

Samtidig har en gammel Chevy-pickup rullet rundt i hovedstadens gater med en enorm hodeskalle på planet – noe som er sentralt i handlingen. i «Troll». Markedsføringsstuntet har gått viralt på TikTok, og det viste seg at produsentene på sparket hyret en kar til å kjøre rundt noen dager med den spesielle lasten boltet fast.

– Det var en type geriljamarkedsføring som ingen hadde tenkt på, fortalte Horn til Nordstrands Blad.